Over mij

OOSTERHOUT NB, Nederland, Netherlands
Ik ben geboren in 1966, getrouwd, moeder van twee geweldige dochters en ik werk parttime als apothekersassistente. Mijn hobbies zijn borduren, quilten, het maken van ATC's en fibercards, lezen en postcrossing. Gezellig dat je even langskwam en bedankt voor je bezoek!! I was born in 1966, I'm married and mother of two wonderfull daughters. Working parttime as a chemist assistent. My hobby's are cross-stitching, quilting, creating fibercards and ATC's, reading and postcrossing Thanks for visiting my blog!

zaterdag 14 februari 2015

Ik lees nederlands - Het bittere kruid van Marga Minco


Samenvatting:
In de bekende novelle Het bittere kruid schrijft Marga Minco (1920) over de jodenvervolging tijdens de bezettingstijd. In korte hoofdstukken realiseert zij de sfeer van toenemende onzekerheid en angst. Zelfs als de bezetter toeslaat, blijft er nog een spoor van hoop om aan het lot te ontkomen. Met kleine middelen roept de schrijfster een sfeer op van dreiging, ongegronde hoop en verwachting, die precies weergeeft wat in die jaren in de harten van de vervolgden leefde. Achterin een verklarend woordenlijstje met joodse termen.
Het bittere kruid is maror, een gerecht dat Joden op sederavond eten ter nagedachtenis aan de slavernij in Egypte. Het symboliseert het leed dat mensen wordt aangedaan.

Over de schrijfster:
Marga Minco (1920) werd geboren in een orthodox-joods gezin. Tijdens de oorlog werden haar ouders opgepakt; zij wist te ontsnappen en bracht de oorlogsjaren op onderduikadressen door. Ze was de enige van haar familie die de jodenvervolging overleefde. Haar ouders, broer en zus kwamen om. Na de oorlog werkte zij bij diverse kranten en tijdschriften.

In 1957 verscheen haar debuut Het bittere kruid, dat nadien in vele talen werd uitgegeven. Vanaf het moment van verschijning was het boek niet meer weg te denken uit de Nederlandse letteren. Hierna volgden De andere kant (1959), Het huis hiernaast (1965), Een leeg huis (1966), De val (1983), De glazen brug (1986, Boekenweekgeschenk), Nagelaten dagen (1997) en Storing (2004), alsook een aantal jeugdboeken.

Het bittere kruid werd in 1958 bekroond met de Vijverberg-prijs van de Jan Campert-stichting (tegenwoordig bekend als de Bordewijk-prijs). In 1999 ontving Minco de Annie Romein-prijs, en in 2005 de Constantijn Huygens-prijs voor haar gehele oeuvre.

Wat ik er van vind:
Dit boek staat al een hele poos hoog op mijn leeslijstje. Uiteraard heb ik het ook gelezen (zoals vele middelbare scholieren) voor mijn literatuurlijst nederlands, lang geleden......
Het verhaal is heel gemakkelijk geschreven, vanuit het gezichtspunt van de hoofdpersoon. Heel knap hoe het verhaal feitelijk zonder emoties wordt verteld terwijl je tijdens het lezen precies voelt hoe het in die tijd is geweest